Saturday, September 4, 2010

kenapa ngantuk masa blajar..?

kenapa la kan setiap kali baca buku je msti ngantuk..klu wat keja len x ngantuk plak.mari sama-sama kita kaji kenapa setiap pljr msti ngantuk masa study ...

1. Tiada Minat dan Tidak Bersemangat!
Kalau kita study kerana terpaksa, minat tidak akan ada… yang ada hanyalah perasaan negatif yang menyebabkan rasa mengantuk! Semangat akan hilang dan yang tinggal hanyalah mata yang kuyu dan layu!
Penyelesaian : Betulkan niat dan mind setting anda sebelum memulakan study. Tetapkan matlamat untuk study dgn semangat dan buat-buatlah minat selama 10 minit. Lepas tu percayalah, minat yg dibuat-buat dan semangat yg membara itu akan membawa anda study lebih lama dan jauh!

2. Study Sesudah Makan
Lepas makan kita akan bertenaga, betul tak? Salah! Lepas makan tenaga kita akan tertumpu kepada proses penghadaman. Dan ini mengakibatkan tenaga kita berkurangan dan fokus di minda turut menjunam! Akhirnya, mata pun menuntut keadilan! (Mengantuk le tu…)
Penyelesaian : Pegilah makan awal sikit… Pastikan anda tidak study sebaik tamat anda makan. Bagilah masa sikit untuk perut anda melakukan tanggungjawabnya… Lebih kurang 1 jam atau 1 jam setengah selepas itu, study lah bersungguh-sungguh!

3. Situasi dan Posisi yang salah.
Tempat yang anda pilih perlulah sesuai untuk belajar. Dan cara anda duduk juga memainkan peranan yang penting. Kalau dah belajar dalam tempat yang sejuk sampai tahap nak tertidur… dan baca buku pulak dalam keadaan baring, memang pastilah kita akan terlelap!
Penyelesaian : Carilah tempat yang sesuai untuk study. Tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Dan duduklah dengan betul supaya aliran darah dan oksigen dalam tubuh badan anda segar dan menyegarkan mata anda daripada mengantuk!

No comments:

Post a Comment